Keropok Lekor

Kebelakangan ni Pp kerap makan keropok leko dan mcm ketagih makan kopok leko hehe, setiap kali ade pasar malam pp akan beli keropak leko, ari sabtu dan ari rabu, 3 bungkus RM10. dlu suka kopok leko yg panjang now ske yang pendeng jer senang sekali ngap hehee. tapi kalau tak makan ngn sos kopok leko tak sedap lor.

Info:
keropok lekor sangan popular di pantai timur kursusnya Terengganu. diperbuat datipada isi laut die campur engan sagu dan sedikit garam. ade gak yang campur ngn tepung kanji, pastu di uli jadi panjang bertali sebelum di rebus dalam air panas
kopok lekor ni tak tahan lama jadi cara menyimpannya perlu dibalut kan dengan plastik dan di sipan di bahagian beku dalam peti ais supaya baunya tak tercemar dengan makanan lain.
kopok leko juga boleh di potong pendek mcm yg pp suka tu dan ade jgk yang di potong nipis2 jadi sangat rangup san sedap jugak.

*ape pon pp tak pasti kenapa namanya ade berbeza sikit dengan keropok losong padahal pp rasa sama ja. mungkin kopok losong dalam nya agak berongga dan manakala kopok leko dalam nya padat dan agak keras berbanding losong

Tiada ulasan:

Catat Ulasan

Catatan Popular