Aplikasi : Nike Plus / Nike+ Run Club


Pernah tak nampak orang jogging sambil pengang atau bawa handphone? sebenarnya bukan sahaja untuk mendengar muzik semasa berjoging tetapi mereka menggunakan satu aplikasi untuk merekod pencapaian larian mereka. Terdapat pelbagai aplikasi seumpama ini tetapi salah satu aplikasi yang saya suka dan sangat sesuai untuk orang yang suka dan serius berjoging iaitu Nike + GPS Running. Sejak bulan Jun lalu bermula hobi baru saya iaitu jogging, saya terus menggunakan aplikasi ini, sejurus dapat memotivasikan diri saya untuk terus berjoging. Mengapa saya kata begitu? Kerana saya dapat menyimpan dan melihat rekod saya terdahulu dan ingin melepasi rekod itu setiap kali berjogging, secara tak langsung dapat memperbaiki prestasi dan meningkatkan tahap kesihatan saya.


Dapat melihat pencapaian bulanan rakan-rakan

Aplikasi Nike + dengan bantuan GPS yang dapat menjejaki larian kita dalam masa sebenar dan akan menyimpan data larian  serta dapat membandingkan dengan rekod larian rakan-rakan yang ada di dalam aplikasi itu. Aplikasi ini membolehkan pengguna mengesan dengan tepat jarak dan metrik lain dengan menggunakan GPS telefon, makna kata lain masa berlari mesti bersama-sama telefon bimbit dan buka perkhidmatan GPS. Ia juga dapat mengira masa, jarak dan kalori yang di bakar. Aplikasi ini juga menyimpan laluan larian kita dalam bentuk peta, ia boleh dilihat semasa dan selepas larian tamat.



Aplikasi ini dapat mengesan kelajuan larian, sama ada berlari laju, berlari perlahan atau berjalan. larian laju akan ditunjuk kan di dalam peta dengan warna hijau, kuning dan oren sederhana, manakala warna merah untuk perlahan. Ciri ini sangat berguna untuk memperbaiki larian lebih baik. Larian juga boleh di set sama ada berlari di jalanraya, laulan taman atau trek larian. Setelah selesai larian kita boleh berkongsi hasil larian kita di Facebook, Twitter, WeChat moment dan macam-macam lagi.



Trofi atau rekod pencapaian
Pasti bosan apabila berlari tanpa muzik. Anda boleh set kan muzik kegemaran di dalam aplikasi ini. sebaik saja mula berlari muzik akan mula dengan sendirinya. Saya letak lagu Runnung Muzik. percayalah berlari dengan muzik tak rasa penat berbanding berlari tanpa muzik.

Selain itu, aplikasi ini juga akan memberti trofi kejayaan jika anda memecah sesuatu rekod contohnya trofi 'Berjaya membuat larian 5k', 'Berjaya mencapai kelajuan sekian-sekian'. baru lah seronok sikit dapat trofi. hehe.

Apa lagi download la aplikasi berguna ini untuk menyimpan rekod pencapaian larian. Download di

: https://play.google.com/store/apps/details?id=com.nike.plusgps


*maaf jika ada kesilapan dalam penulisan ini, sila tegur :)

Tiada ulasan:

Catat Ulasan

Catatan Popular