Cara Pembaharuan Pendaftaran Perniagaan Atas Talian (Online) SSM Dengan Ezbiz Portal

Asslamualaikum dan Salam Sejahtera,

Baru-baru ini pihak SSM telah menwar-warkan mengenai mempebaharui lesen perniagaan dengan mudah melalui dalam talian. Jom saya kongsi cara-caranya. Maaf kalau ada silap.

Jika anda telah daftar perniagaan dengan Suruhanjaya Syarikat Malaysia (SSM) dan ingin mempebaharui lesen anda kini ada cara mudah untuk mempebaharuinya dengan perkhidmatan atas talian di ezbiz online. tak perlu beratur menunggu giliran lagi. perkhidmatan atas talian ini juga memberi perkhidmatan untuk mendaftaran perniaggaan baru. 

Dengan hanya 3 langkah mudah :

1. Daftar sebagai pengguna portal ebiz online dengan menggunakan alamat email yang sah.
2. Aktif kan ID anda di mana-mana kaunter SSM sekali seumur hidup
3. Dan boleh guna kan perkhidmatan ezbiz online serta merta


Cara-cara

1. Layari laman sesawang http://ezbiz.ssm.com.my

2. Tekan sign up pada page pertama di bahagian sign in. (yang ni untuk mereka yang belum register lagi dengan ezbiz.



3. pada page berikutnya pilih NIRC pada bagagian ID Type. Seterusnya masukkan nombor IC tanpa meletak kan simbul (-). Kemudian isi nama seperti dalam IC anda. Dah selesai tekan register.


4. Langkah setetusnya isi Rengistration Information. Pilih login Id yang senang anda ingat dan agak-agak tidak ada orang guna lagi nama tu. Kemudian cipta password, pasti kan password mesti mengandungi sekurang-kurangnya ade 1 huruf besar dan 1 huruf kecil sekurang-kurangnya 6 huruf. Isi kan email anda dan sekali lagi di bahagian Re-type email.

5. Scroll bawah sikit pula ada ruangan User Information. isikan nama seperti dalam IC, nombor IC tanpa tanda (-), pilih jantina bersesuaian, tarikh lahir dan bangsa anda.

6. Scroll lagi di bawah berkenaan alamat surat menyurat. Isi dengan lengkap beserta nombor telefon wajib isi.


7. Paling bawah sekali tandakan kotak kecil untuk anda setuju dengan terma dan syarat Ezbiz online portal. boleh klick pada tulisan warna merah untuk lihat terma dan syaratnya. Kemudia tekan Save


8. Selepas tekan save anda diberi tahu bahawa pendaftaran anda telah berjaya dan sila rujuk email anda untuk aktif kan akaun ezbiz. Jika tidak dapat apa-apa email dalam tempoh 3 hari dari Ezbiz boleh hubungi mereka di SSM hotline : 03-7721 4000


9.  Yang terakhir, anda akan terima Email seperti gambar dibawah, anda perlu print email tersebut dan bawa IC bersama dan pergi ke mana-mana pejabat SSM terdekat untuk aktif kan ID anda. Tempoh yang diberi selama 14 hari dari tarikh email ini di terima. selepas 14 hari anda perlu isi daftar semula. Selepas ID aktif anta tidak perlu lagi pergi ke pejabat SSM untuk beratur panjang untuk mempebaharui lesen perniagaan anda.

Maaf jika ada apa-apa kesilapan, saya menulis ni atas pengalaman sahaja. Maklumat lanjut hubungi pihak SSM : 03-7721 4000

*cuba untuk jadi penulis blog pula. harap ade yang beri semangat ;)

Tiada ulasan:

Catat Ulasan

Catatan Popular